Van foto naar grid tot typografisch ontwerp

De komende weken wil ik meer afstand nemen van mijn gedachten en de theorie en me focussen op het creëren van mijn designmethode. Ik wil gaan experimenteren en reflecteren. 

Designmethode

Vorig jaar tijdens het proef-afstuderen reisde ik af naar plekken waar ik de meeste behoefte had om te ‘structureren’. Nu, reis ik niet af naar deze plekken, maar ga ik op zoek naar structuren in mijn omgeving.

Regels

  1. Het fotograferen van een ‘overview’ met daarbij aangegeven de locatie en datum van de specifieke plek.
  2. Het fotograferen van een detail/ de structuur. 
  3. De afbeelding/ structuur omzetten in een grid. 
  4. Het creëren van een puur typografisch ontwerp in zwart/wit. Eindformaat aan de hand van het standaard DIN-systeem.
  • Stap 1: Het is soms niet gelijk zichtbaar waar het detail, de vastgelegde structuur vandaan komt en wat het nou precies is. Om dit zichtbaar te maken vind ik het belangrijk om eerst een overview te schieten en daarnaast de locatie ervan vast te leggen. 
  • Stap 2: Dit detail is uiteindelijk de structuur waar mijn oog op viel en dus een grid op gebaseerd wordt.
  • Stap 3: De structuur wordt omgezet in een lijnenspel, een grid. 
  • Stap 4: Vervolgens wordt op dit grid de letter of letters gebaseerd. Puur, in de kleuren zwart en wit. Het draait om de vorm gebaseerd op de structuur. Op deze manier kan ik beter waken over de ‘esthetiek’ van de vorm de letter zonder dat kleuren of vlakken afleiden. 
  • Stap 5: het eindformaat van het ontwerp is gebaseerd op het standaard DIN-systeem. Dit houdt in een formaat tussen A0-A10. Handig voor zowel digitaal als drukwerk.

Proces 

Overige beelden

Reflectie

  • Ik heb gekozen om het nog niet tot in de puntjes uit te werken, maar nu te focussen op het experiment en het ‘spelen’. Hoe lastig ik ook vind om dit los te laten denk ik dat het voor nu belangrijk is om grotere stappen te zetten. Perfectioneren kan later altijd nog. 
  • Om meer te werken naar een serie lijkt het me interessant om in het vervolg ook rekening te houden met hoe ik de foto neem. Daarbij bedoel ik horizontaal of verticaal. Mijn voorkeur gaat uit naar verticaal, omdat dit het meest toegankelijke vorm is voor een ontwerp.
  • Daarnaast wil ik experimenteren of het grid altijd op een (symmetrisch) patroon gebaseerd moet zijn of dat het ook ‘afgeleid’ mag zijn van een vorm.
  • Daarnaast is de vraag of ik altijd een geheel alfabet wil creëren of dat het ook een karakteristieke vorm letter mag zijn. 
  • Ik heb gemerkt dat het schetsen met de hand mij ook een bepaalde rust geef. Het voelt als een soort van meditatie om uit m’n gedachten te komen en voor een moment weg te zijn van mijn laptop. Dit werkt erg prettig.
  • Tot slot heb ik gemerkt dat ik ben begonnen met het ontwerpen op mijn laatst toegevoegde foto in de serie. Ik vroeg mezelf af waarom dit zo was. Ik denk dat dit komt doordat dit grid ‘beperkter’ is. Een opvallendere vorm waarbij er weinig tot geen stijlkeuzes meer gemaakt hoeven te worden. Door de golvende lijn zijn deze keuzes namelijk al grotendeels bepaald. Wat het tevens ook spannender en uitdagender maakt om erop te ontwerpen.