De omgeving en het grid

Met mijn onderzoeksvraag zocht ik naar een methode waarbij de meeste keuzes al van tevoren waren bepaald. Een methode die zorgde voor ritme en regelmaat. Een methode waarbij ik me kon focussen op het maakproces en niet zo zeer op het eindresultaat. Een methode waarbij mijn beeldende fascinatie voor structuur in mijn ontwerp zichtbaar zou zijn. Een methode genaamd De omgeving en het grid.

  1. Het vastleggen van de omgeving
    Om te refereren en te laten zien, waar het detail, waar mijn oog op gefocust is, vandaan komt.
  2. Het fotograferen van het detail uit de omgeving
    Hetgeen wat als eerste mijn aandacht trok.
  3. Het omzetten van het detail in een lijnenspel, een grid.
    Daarbij kijk ik naar welke lijnen nodig zijn om het karakter van de omgeving te vangen in het grid. Welke lijnen zijn juist overbodig of zorgen voor chaos.
  4. Het creëren van letters op het grid
    Het feit dat er talloze mogelijkheden zijn om een letter te schrijven fascineert. Maar het belangrijkste is, welke ‘vorm’ geeft nou het beste het karakter van deze plek weer?
  5. De letters omzetten tot een typografische ontwerp
    Een typografische poster op A0 formaat geschreven in het desbetreffende font ontstaan uit het detail.
  6. Het terugbrengen van het ontwerp naar de omgeving

Met deze methode wil ik laten zien hoe ik kijk naar onze omgeving en hoe ik deze omgeving, via de stappen van de methode omzet tot ontwerp.

De omgeving als inspiratiebron.
Het grid als speelveld.
De letter als medium.