GroenLicht moment

6 april, het eerste ‘officiële’ tussentijdse beoordelingsmoment, oftewel de GroenLicht presentatie. Doordat de presentaties door de omstandigheden niet fysiek plaats kunnen vinden is het de bedoeling dat we een video maken. Een video van 5 minuten waarin je verteld over je fascinatie/onderwerp aan de hand van beeldmateriaal. Belangrijk is dat je een goed beeld kan geven van je eigen voortgang, realistische doelen stelt en inspirerend werk laat zien.

Graag deel ik deze video ook hier, in mijn journal. Daarnaast is hetgeen wat ik in deze video vertel ook onderaan toegevoegd.

“Ongeveer anderhalf jaar geleden ontdekte ik mijn fascinatie voor structuren. Ik begon het overal in terug zien. In hoe ik dingen aanpak, hoe ik te werk ga, in mijn beelden én ontwerpen.”

“Als persoon ben ik een eeuwige twijfelaar en kan ik uren, soms dagen nadenken over alle keuzes die ik moet maken. Dus bijvoorbeeld ook de keuzes die komen kijken bij dit afstudeeronderzoek, een project waar ik geheel zelf mijn eigen draai aan mag geven. Maar waar begin ik dan eigenlijk? En waar werk ik naar toe?”

“Hoe belangrijk ik structuur anderhalf jaar geleden al ervaarde, is het nu, met de komst van corona, misschien wel belangrijker dan ooit. Want hoe zorg ik ervoor dat ik productief blijf? En mijn ritme en regelmaat in m’n dag niet verlies?”

“Wanneer ik helemaal losga in mijn gedachten, komt er niks uit mijn handen. Het denken staat het doen in de weg. Ik heb gemerkt dat het creëren van een structuur mij kan helpen het denkproces te verkleinen en het maakproces te vergroten.” 

Ik wilde op zoek gaan naar een methode waarbij ik grip krijg op mezelf en mijn omgeving. Dit bracht mij tot de volgende vraag: hoe kan ik mijn drang naar structuur omzetten tot een designmethode?

De omgeving en het grid 

“Het startpunt van de designmethode is het verkennen van de omgeving met mijn camera. Fotograferen zorgt ervoor dat ik vrijkom van het vele denken, onbevangen kan kijken en daardoor meer ga zien. Het waarderen van details in de alledaagse schoonheid om me heen.”

  1. “Hetgeen wat ik vastleg is de omgeving. Om te laten zien, waar het detail, waar mijn oog op gefocust is, vandaan komt. Ik heb gemerkt dat ik bij mijn foto’s vaak de vraag krijg, waar is dit gefotografeerd? Of wat is het precies? Door middel van deze eerste stap kan ik naar deze plek refereren.”
  2. “Vervolgens fotografeer ik het detail, hetgeen wat als eerste mijn aandacht trok.”
  3. “Dit detail zet ik om in een lijnenspel, een grid. Daarbij kijk ik naar welke lijnen nodig zijn om het karakter van de omgeving te vangen in een grid. En welke lijnen zijn overbodig of zorgen juist voor chaos.”
  4. “Op dit grid ga ik aan de slag met het creëren van letters. Het feit dat er talloze mogelijkheden zijn om een letter te schrijven fascineert. Maar het belangrijkste is, welke vorm geeft nou het beste het karakter van deze plek weer? Deze letters creëer ik enkel met behulp van papier, een potlood, liniaal en mijn grid. Volledig gefocust op de vorm zonder afleiding om me heen. Uiteindelijk zal dit via de computer gefinetuned worden.”

“Met deze methode wil ik laten zien hoe ik kijk naar onze omgeving en hoe ik deze omgeving, via de stappen van de methode omzet tot ontwerp. De omgeving als inspiratiebron, het grid als speelveld en de letter als medium.”

“De aankomende tijd wil ik meerdere series aan de hand van deze methode uit gaan werken. Mijn idee is om iedere week één serie te ontwerpen en dit te bundelen, bijvoorbeeld in een boek. Daarnaast lijkt me interessant om één gehele serie, in het groot, verder uit te werken als een identiteit waarin letters bijvoorbeeld weer terug worden geplaatst in de omgeving. Dit totaalplaatje wil ik graag over 9 weken aan jullie laten zien.”